Jak kupować na Bricklink® – pierwsze kroki.

Ten artykuł przeczytasz w 18 minut

Obserwując posty na Facebook-owych grupach dotyczących LEGO®, a także bazując na własnych doświadczeniach, wyklarował mi się pewien schemat. Dotyczy on etapów, którymi przebiega fascynacja klockami u dorosłych. Często katalizatorem jest nostalgia za dzieciństwem, wówczas niemal zawsze przypominasz sobie zestawy, którymi bawiłeś się 10, 20 czy 30 lat temu. Czasami udaje Ci się gdzieś w piwnicy, na strychu domu rodziców lub w garażu u dziadka odnaleźć dawno zapomniane pudełko, które potrząśnięte wydaje charakterystyczny dźwięk. Wtedy tylko kwestią czasu jest rozpoczęcie podróży przez wspomnienia na pokładzie wehikułu czasu o nazwie Google. Przeglądając Internet, co jakiś czas pojawia Ci się w głowie myśl: Miałem ten zestaw! Jeśli ten wstęp wydaje Ci się dziwnie znajomy, to wiedz, że coś się dzieje. 🙂

Jeżeli jako dziecko byłeś na tyle skrupulatny (opcjonalnie: rodzice pilnowali tego za Ciebie) i zachowałeś swoje zestawy LEGO® kompletne – wygrałeś! Myślę jednak, że w zdecydowanej większości przypadków upływający czas oraz swobodne podejście do zabawek „za małolata”, poskutkowały jakimiś brakami. Postanawiasz więc, że nie spoczniesz dopóki nie odtworzysz swojej kolekcji! Rozpoczynasz tym samym długą, czasami męczącą, nieraz kosztowną, ale niesamowicie satysfakcjonującą przygodę. A Twoim towarzyszem szybko staje się Bricklink®…

No dobra, ale co to ten Bricklink®?

Być może dla Ciebie, Drogi Czytelniku, mechanizm działania Bricklink®-a jest oczywisty. Często jednak natrafiam na pytania, które pozwalają mi twierdzić, że dla wielu początkujących fanów LEGO® nie jest to do końca jasne. A więc krótko, zaczynając od tego czym nie jest Bricklink®: to nie jest sklep z klockami. Przynajmniej nie w klasycznym rozumieniu tego pojęcia. Bricklink® nie sprzedaje LEGO® (no dobra, może czasami, w ramach tak zwanego AFOL Designer Program). Zapytasz: Co w takim razie robi?. Odpowiem: Pośredniczy!. Bricklink® to platforma handlowa, która co do zasady działa podobnie jak współczesne Allegro. Tyle tylko, że asortymentem jest wszystko, co związane z klockami LEGO®. Sprzedającym udostępnia system sprzedażowy, kupującym platformę zakupową, a zarabia na prowizji od sprzedaży. Bricklink® nie oferuje funkcjonalności aukcyjnej, stąd porównanie do współczesnego Allegro. Zatem podsumowując: kupując poprzez Bricklink® kupujesz de facto od niezależnej, prywatnej osoby lub firmy.

Idziemy na zakupy!

Jak praktycznie każda współczesna aplikacja internetowa, Bricklink® wymaga rejestracji. Proces ten nie jest w żaden sposób nietypowy, więc postanowiłem nie skupiać się na jego opisie. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Bricklink® oferuje całkiem sporą funkcjonalność nawet dla niezarejestrowanych użytkowników. Właściwie dopiero w momencie chęci realizacji skompletowanego zamówienia, założenie konta jest niezbędne. Dostęp do ofert, katalogu części, statystyk – nie wymaga rejestracji.

Jedną z przyczyn, dla których Bricklink® króluje wśród platform tego typu, jest gigantyczna baza danych. Zbudowana została przez społeczność fanów, również Ty możesz mieć udział w jej budowie! Bricklink® udostępnia specjalny formularz, w którym możemy zawnioskować o dodanie lub zmianę zawartości katalogu (to jednak temat na oddzielny artykuł). Możliwości jakie oferuje platforma są ogromne, nawet sam zakup może być zrealizowany na kilka sposobów. Chcę jednak zacząć od najprostszego możliwego scenariusza, aby przejść przez cały proces od momentu wejścia na stronę, do odbioru zamówienia. Na potrzeby przykładu wyobraź sobie następującą sytuację: składasz zestaw 6644 Road Rebel, po kilkukrotnym, skrupulatnym przeszukaniu dostępnych części z przykrością stwierdziłeś, że brakuje Ci tego klocka:

Źródło: https://www.bricklink.com

Masz więc przed sobą pierwsze wyzwanie: jak znaleźć ten element w katalogu Bricklink®, aby go kupić. Po pewnym czasie będziesz posługiwał się katalogiem na tyle sprawnie, że bez problemu w kilka sekund „wyklikasz” odpowiednią kategorię i parametry. Na kolejnym etapie wpiszesz z pamięci jego numer do wyszukiwarki 🙂 . Jako nowicjusz masz trzy opcje: wyszukanie części po numerze, wyszukanie zestawu po numerze, a następnie znalezienie odpowiedniej części w spisie lub wyszukanie po nazwie.

Na którym dziale znajdę cegły?

Jeśli posiadasz taki sam klocek, jaki chcesz wyszukać w innym zestawie lub luzem (niekoniecznie w tym samym kolorze), sprawdź jego numer wytłoczony od spodu, a następnie wprowadź go w polu wyszukiwania:

W rezultacie otrzymasz listę elementów pasujących do zapytania, może ona uwzględniać nie tylko pojedyncze klocki, ale również zestawy, instrukcje, pudełka i akcesoria. Aby uściślić zapytanie, zmień domyślny zakres wyszukiwania z All Items na Catalog Items, dzięki temu wyniki wyszukiwania będą uwzględniały tylko części oraz zestawy:

Oto co udało się znaleźć w katalogu:

Co w sytuacji, gdy nie znasz numeru części? Kolejną opcją jest wyszukanie jej po zestawie. Skoro doszedłeś do momentu, w którym szukasz części, aby uzupełnić konkretny zestaw, to najprawdopodobniej znasz już jego numer katalogowy. Wiesz co z nim zrobić, nie? :). Po wyszukaniu zestawu, kliknij na odnośnik Inv, znajdujący się przy numerze:

Teraz wystarczy przejrzeć spis części wchodzących w skład zestawu i znaleźć potrzebną część:

Najmniej wygodną metodą wyszukiwania części jest wyszukiwanie po nazwie klocka… przynajmniej dopóki nie oswoisz się ze schematami, które zostały zastosowane w nazewnictwie. Na grafice powyżej zauważysz, że klocek, który potrzebujesz występuje w katalogu pod nazwą Red Plate 1 x 2. Pierwszą przeszkodą jest język angielski, trzeba się nauczyć nazw poszczególnych części w mowie Szekspira 🙂 . Po drugie, czasami niepoprawny szyk słów kluczowych spowoduje, że otrzymasz zupełnie niepasujące rezultaty. Oto przykład kilku fraz i zwróconych dla nich wyników:

Dla frazy red plate 1 x 2:

W punkt, ale już dla plate 1 x 2 red:

Możemy też pominąć we frazie kolor, plate 1 x 2:

Tym razem jest nieźle. Niech nie zmyli Cię miniaturka, tak na prawdę wyszukałeś klocek bez określonego koloru. Jeśli wejdziesz na stronę ze szczegółami części (po prostu kliknij na jej nazwę), zobaczysz listę dostępnych kolorów:

Do skompletowaniu zestawu 6644 potrzebujesz płytki w kolorze czerwonym, co oczywiście oznacza, że musisz wybrać z listy Select Color pozycję Red. Warto czasami wspomóc się przełącznikiem Popular, który pojawia się po rozwinięciu listy. Dzięki temu kolory najczęściej pojawiąjące się w zestawach wypisane zostaną na samej górze:

Niezależnie od metody szukania z której skorzystasz, docelowo powinieneś znaleźć się na ekranie szczegółów elementu, jak na poniższym obrazku:

Poproszę tę płytkę…

W tym momencie tak na prawdę najtrudniejsze masz już za sobą. Do odbudowania przywołującego wspomnienia z dzieciństwa 6644 zostały już tylko trzy kroki: złożenie zamówienia, zapłata oraz odbiór towaru. Zanim jednak przejdziemy wspólnie przez pierwszy z nich, pozwól na małą uwagę ogólną: Bricklink® to platforma międzynarodowa. Co za tym idzie, zdecydowana większość sprzedawców zlokalizowana jest poza granicami Polski. Trochę statystyk:

  • Na dzień 6.11.2020 na Bricklink® działa 11441 sklepów.
  • W obu Amerykach jest ich łącznie 4505 (w samych Stanach Zjednoczonych Ameryki aż 3717!).
  • Dla porównania liczba sklepów w całej Azji i Oceanii wynosi 898, a w Afryce i na Bliskim Wschodzie – jedynie 73.
  • Jeżeli natomiast chodzi o Europę, to jako kontynent z którego wywodzi się LEGO®, nie mamy się czego wstydzić, czego dowodem jest 5965 sklepów.
  • Niestety Polska jest stosunkowo młodym rynkiem jeśli chodzi o klocki LEGO®, co na pewno nie pomaga w kwestii dominacji liczebnej w tej kategorii. Nasz kraj reprezentowany jest przez 166 sklepów, co i tak daje nam zaszczytne miejsce w pierwszej dziesiątce – ostatnie, ale zawsze coś 🙂 .
  • Najwięcej sklepów na Bricklink® w Europie ma Wielka Brytania (1102), Holandia (910) oraz Niemcy (814).

Po co o tym piszę? Po to, abyś był świadomy, że polski Bricklink® to zaledwie mały fragment platformy (około 1,5% wszystkich sklepów). Jest duża szansa, że prędzej czy później będziesz chciał dokonać zakupu u sprzedawcy zagranicznego. Ale o tym zaplanowałem oddzielny artykuł z tej serii.

Nadszedł czas kupić Twoją pierwszą część :). Z uwagi na to, że cały artykuł dotyczy najprostszego możliwego scenariusza, musisz znaleźć teraz sprzedawcę, który posiada w swoim asortymencie element, którego szukasz. Zakładam, że cały czas masz otwarty widok szczegółowy czerwonej płytki 1 x 2. Przewijając stronę nieco w dół zobaczysz kilka zakładek, na ten moment interesuje Cię tylko Items For Sale. Jeśli nie jest aktywna, kliknij ją, aby zobaczyć aktualną listę sprzedawców posiadających poszukiwany klocek:

Powiedzmy sobie otwarcie – interfejs użytkownika aplikacji Bricklink® nie jest wybitnie intuicyjny i przyjazny dla odbiorcy. Tym bardziej czuję się w obowiązku, aby Ci go trochę objaśnić. Nawet jeśli posługujesz się językiem angielskim, to czasami ciężko jest domyśleć się od razu jak skorzystać z niektórych funkcji. Zacznijmy więc od panelu filtrów, znajdującego się w górnej części zakładki Items For Sale.

Seller Ships To – każdy sprzedawca na Bricklink® może określić do których krajów świata chce wysyłać paczki, a do których – z różnych względów – nie wysyła. Domyślnie filtr jest ustawiony na opcję Anywhere, co oznacza, że lista sprzedawców uwzględnia też takie sklepy, które teoretycznie nie wysyłają do kraju użytkownika. Hola, hola! Skąd niby system wie o jaki kraj docelowy chodzi, skoro jeszcze się nawet nie zalogowałem?! To pytanie do programistów Bricklink®-a, ale zapewne wnioskuje to po Twoim numerze IP. Rozwiń listę dostępnych krajów dla filtru, aby przekonać się o tym sam:

Polska wyróżniona? Nie, po prostu system rozpoznał skąd pochodzi ruch i dla Twojej wygody wstawił Polskę na samej górze listy. Zastosowanie tego filtru ma sens w przypadku zakupów u zagranicznego sprzedawcy. Interesuje Cię w tym momencie zakup od kogoś z Polski – pamiętaj, przechodzimy przez najprostszą ścieżkę!

Condition – sprzedawcy na Bricklink® oferują zarówno części nowe jak i używane. Tu możesz sprecyzować swoje preferencje co do stanu szukanego klocka. Oczywiście zwykle nowe części są nieco droższe, z drugiej strony niejednokrotnie kupowałem elementy wystawione jako używane, które okazały się być w stanie idealnym. Często sprzedający umieszczają dodatkowy komentarz, w którym opisują stan sprzedawanych klocków:

Min Qty – skrót od minimum quantity, minimalna liczba oferowanych przez sprzedającego egzemplarzy. Opcja przydatna wówczas, gdy będziesz potrzebował kupić większą liczbę klocków tego samego typu i tych samych parametrach.

Min Price – minimalna cena za sztukę. Nigdy tego jeszcze nie użyłem, ale może są jakieś uzasadnione, sensowne przypadki użycia :).

Max Price – maksymalna cena za sztukę. Użyteczne, gdy chcesz od razu odfiltrować oferty absurdalnie drogie.

Instant Checkout Only – ten filtr służy do odrzucania ofert sklepów, które nie obsługują zintegrowanej płatności poprzez PayPal. To zagadnienie będzie szerzej omówione w artykule dedykowanym płatnościom.

No Min Purchase – ekstremalnie użyteczny filtr. Rzecz dotyczy koncepcji minimalnej ceny zamówienia, którą każdy sklep może ustalić indywidualnie. Sprzedający ma możliwość konfiguracji progu cenowego, którego przekroczenie dopiero umożliwi Ci złożenie zamówienia. Minimalna cena ustalona przez sklep wyświetla się na liście przy jego nazwie (Min Buy).

Zaznaczenie filtru No Min Purchase spowoduje, że z listy znikną oferty posiadające jakikolwiek minimalny próg wartości zamówienia.

Include Super Lots – filtr dotyczy zestawów różnych części, skomponowanych przez sprzedającego i często oferowanych w atrakcyjniejszych cenach, niż przy zakupie tych części pojedynczo. Zestawy takie funkcjonują pod nazwą Super Lot. Kwestia ta również zostanie omówiona w artykule poświęconym zaawansowanym technikom wyszukiwania ofert.

Wymienione powyżej opcje filtrowania to tylko te podstawowe. Po kliknięciu odnośnika More Options, znajdującego się pod przyciskiem Search, otrzymamy możliwość skorzystania z kilku dodatkowych:

Seller Location – pozwala określić kraj lub region, z którego oferty chcemy zobaczyć. Nie do końca rozumiem powód, dla którego ten niebywale przydatny filtr został umieszczony w sekcji, która jest domyślnie ukryta. W 99 procentach moich wyszukiwań odrzucam oferty spoza UE, a niejednokrotnie także spoza Polski. Sądzę, że ten konkretny filtr powinien widnieć jako pierwszy ze wszystkich.

Wróćmy jednak do Twojego celu jakim jest zakup części od sprzedawcy z Polski. Ustawiając ten filtr na Poland wyświetlisz tylko oferty zlokalizowane w naszym kraju:

Zaczyna to wyglądać już bardziej swojsko :). Pozostaje Ci wybranie jednej z przedstawionych ofert. Ostateczna decyzja będzie wypadkową różnych czynników, takich jak cena, minimalna wartość zamówienia, stan, ale także opinie o sprzedającym. Niestety powyższy ekran nie pozwala nam posortować wyników od najbardziej do najmniej wiarygodnego sprzedawcy. Jest to możliwe, ale przy użyciu innego mechanizmu składania zamówienia, który zasługuje na oddzielny artykuł. Nie jesteś jednak skazany na zakupy w ciemno! Jeżeli wybrałeś już jakąś ofertę, kliknij przycisk View aby dowiedzieć się czegoś więcej o samym sklepie.

Czy ten sprzedawca jest wiarygodny?

Jeżeli wykonałeś opisane powyżej kroki, to powinieneś ponownie zobaczyć coś w rodzaju listy części, tym razem jednak będzie to lista produktów wybranego sklepu. Prawdopodobnie będzie ona zawierała tylko jeden element – ten który chcesz kupić. Może zdarzyć się też tak, że dany sprzedawca będzie posiadał w asortymencie kilka ofert tego samego elementu o tych samych parametrach. Czasami będą się różniły ceną, kiedy indziej mogą zawierać dodatkowy opis stanu.

To, co potrzebujesz, aby zweryfikować wiarygodność sklepu, znajduje się w zakładce Feedback w górnej części listy:

Sekcja ta pozwala przejrzeć komentarze, które sklep otrzymał w ostatnim czasie od kupujących. System opinii funkcjonujący na Bricklink® przypomina ten, który w dawnych czasach istniał na Allegro. Po każdej transakcji kupujący oraz sprzedający wymieniają się komentarzami, do dyspozycji są trzy typy: pozytywny, neutralny oraz negatywny. Rzecz jasna zawsze będziesz dążył do tego, aby kupować u sprzedawców z jak największą liczbą komentarzy pozytywnych oraz jednocześnie jak najmniejszą tych neutralnych i pozytywnych 🙂 . Wykres oraz podsumowanie widoczne w sekcji Feedback dotyczy transakcji z ostatnich sześciu miesięcy:

Jak widzisz sklep, który wybrałem cieszy się nieposzlakowaną opinią 🙂 . Liczba przeprowadzonych transakcji też ma znaczenie, tu akurat sprzedający nie ma ich może setek, ale sprzedaje regularnie – w mojej opinii jak najbardziej jest godny zaufania. Czy w takim razie kupujemy? Nie tak prędko!

Ile płacę?

Gdy byłem już trochę starszym dzieckiem, nieraz przeglądałem oferty z hurtowni Makro. Nie rozumiałem wtedy jeszcze jak działa podatek VAT, więc widząc ceny netto wydawały mi się bardzo atrakcyjne. Zdarzyło mi się też parę razy zasugerować wyeksponowaną, niską ceną jakiegoś produktu w supermarkecie, by potem przy kasie dowiedzieć się, że owa cena obowiązuje przy zakupie 3 sztuk. Te dwie sytuacje przychodzą mi na myśl, gdy próbuję znaleźć analogię do etapu, na którym jesteś w tym momencie na swojej drodze do pierwszego udanego zakupu na Bricklink®. Jeżeli zweryfikowałeś już wiarygodność sprzedającego, nie pozwól się zaskoczyć dodatkowymi kosztami! Poświęć chwilę czasu na przeczytanie tego, co Twój potencjalny kontrahent zamieścił w zakładkach Splash oraz Terms:

Splash to coś w rodzaju ekranu powitalnego. Często sklep zamieszcza tam informacje o charakterze prowadzonej działalności – czy jest to przedsiębiorstwo, czy prywatna osoba. Polskie sklepy zwykle podają tam informacje po polsku oraz po angielsku. W zakładce Terms bardzo często znajdziesz wszelkie dane, które pozwolą Ci oszacować ostateczny koszt całego zakupu: możliwe formy wysyłki oraz ich cenę, ewentualne dodatkowe opłaty za pakowanie, obsługę PayPal-a oraz wszelkie inne „ukryte” opłaty. Wczytaj się dobrze w ten opis, albowiem czasami sprzedający wykonują różne karkołomne operacje podnoszące cenę zamówienia. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, skorzystaj z opcji kontaktu i zapytaj wprost:

Zapraszamy do kasy…

Powoli zbliżamy się do końca. Dla przypomnienia: w opisywanym scenariuszu potrzebowałeś jednej sztuki płytki 1 x 2 koloru czerwonego. Oczywiście w rzeczywistości pewnie nigdy nie złożysz zamówienia na jedną część o wartości kilkudziesięciu groszy. Dla uproszczenia załóżmy jednak, że niczego więcej nie potrzebujesz. Po przełączeniu się na zakładkę Shop spotka Cię niemiła niespodzianka, Twoje wyszukiwanie przepadło, a wyszukana część prawdopodobnie nie jest już wyświetlona na samej górze listy. Opcje są dwie: możesz przejść przez cały proces szukania części od początku, albo skorzystać z katalogu części sprzedawcy. Na pewno zauważyłeś już listę kategorii wyświetloną po lewej stronie ekranu:

W bardzo podobny sposób w jaki wyszukałeś część w katalogu głównym, możesz to zrobić w ramach aktualnie przeglądanego sklepu. W polu Search in this store wpisz odpowiednią frazę, a następnie naciśniej Enter lub kliknij w ikonę lupy.

Jesteś zdecydowany na zakup? W takim razie dodaj przedmiot do koszyka! Każdy wylistowany element, z prawej strony poniżej kolumny Buy zawiera kilka istotnych informacji:

Quantity oznacza liczbę egzemplarzy danej części u tego sprzedawcy, Price to cena za sztukę (w tym przypadku sklep posługuje się złotówkami, więc tak też jest wyrażona cena). W polu Add to Cart wpisujemy liczbę egzemplarzy, które chcemy dodać do koszyka. Po wprowadzeniu liczby pozostaje Ci tylko kliknąć zielony przycisk Add Items to Cart, znajduje się on w dwóch miejscach (powyżej oraz poniżej tabelki z listą części), zachowanie obu jest jednak identyczne.

Ekran ten posiada wiele dodatkowych możliwości, nie są jednak one kluczowe dla Twojego bieżącego celu, więc nie opisuję ich w tym artykule – doczekają się wzmianki w innym. Po dodaniu części do koszyka, zobaczysz przez chwilę komunikat potwierdzający powodzenie operacji:

Drobna zmiana nastąpi również w obszarze, gdzie podajemy liczbę egzemplarzy, pojawi się tam informacja o tym, że część została poprawnie dodana do koszyka:

Zielony komunikat Lot successfully added to shopping cart zniknie w momencie gdy przeładujemy stronę. Nie zniknie natomiast zielona ikonka z liczbą dodanych do koszyka części, wyświetlana nieco wyżej. Dzięki temu przeglądając inne części z katalogu sprzedawcy możemy szybko zweryfikować czy dany klocek już dodaliśmy wcześniej do koszyka. Aby podglądnąć podsumowanie koszyka, kliknij zielony przycisk znajdujący się po prawej stronie ekranu na tym samym pasku co zakładki Terms, Feedback i inne:

W podsumowaniu, jeżeli sprzedający skonfigurował automatyczną kalkulację kosztów przesyłki, zobaczysz od razu wstępny, całkowity koszt Twojego zamówienia:

Dopiero teraz doszedłeś do momentu, w którym musisz się zalogować na swoje konto w Bricklink®. Po kliknięciu przycisku Log In to Checkout pojawi się okno logowania. Tu system również ma drobny mankament – po zalogowaniu przenosi nas z powrotem do katalogu części sprzedawcy, zatem znów musimy wejść na ekran podsumowania zamówienia. Tym razem jednak zamiast przycisku Log In to Checkout uaktywni się przycisk Proceed to Checkout:

Po kliknięciu Proceed to Checkout, pierwszym krokiem jest zaakceptowanie regulaminu sklepu. Jest to dokładnie ten sam tekst, który widnieje w zakładce Terms – przeczytałeś go, prawda 🙂 ? Aby przejść dalej, klikamy Agree and Continue.

Kolejnym krokiem jest podanie danych do wysyłki. Po wypełnieniu formularza klikamy Save and ship to this address. Dzięki temu adres zostanie zapisany i przy kolejnych zamówieniach nie będzie potrzeby wpisywania go od nowa. Następnie klikamy zielony przycisk Continue.

W następnym kroku wybieramy sposób płatności. Sprzedawca, którego wybrałem oferuje płatność poprzez PayPal, a także za pośrednictwem przelewu IBAN (czyli de facto zwykłego przelewu bankowego). Pierwsza opcja, tak jak większość zaawansowanych zagadnień, doczeka się swojego artykułu 🙂 . Teraz wybieramy opcję IBAN.

Sklep umożliwia również wybór preferowanej waluty płatności, wybierz Polish Zloty. Zwróć uwagę na informację o dodatkowej opłacie za przelew poprzez PayPal (7% fee) – sprzedający informuje o tym w regulaminie, więc nie jest to nic, co powinno Cię zaskoczyć. W przypadku przelewu tradycyjnego nie ma żadnych dodatkowych opłat. Po wybraniu odpowiedniej formy płatności oraz waluty kliknij Select and Continue.

Ostatnia sekcja pozwala określić sposób dostarczenia zamówionego towaru. Nieraz nie będzie tu do wyboru nic poza jedną opcją, w tym przypadku mamy możliwość zdecydowania czy przesyłka ma zostać nadana pocztą, czy do paczkomatu:

Opcja, którą wybierzesz będzie miała wpływ na ostateczną cenę zamówienia. W Twoim przypadku po wybraniu paczkomatu finalna kwota do zapłaty powinna wynieść 14,07 zł (7 groszy za klocek i 14 złotych za wysyłkę 🙂 ).

Teraz jest ostatni moment, kiedy możesz jeszcze zrezygnować z zamówienia. Jeżeli wybrałeś dostawę do Paczkomatu, możesz w polu Note to Seller zamieścić dodatkowe informacje potrzebne do wysyłki (numer telefonu, adres e-mail, numer paczkomatu). Aby sfinalizować zamówienie, kliknij Place Order.

Gratulacje, właśnie dokonałeś swojego pierwszego zakupu na Bricklink®! Po jakimś czasie na adres e-mail, którego użyłeś do rejestracji, otrzymasz wiadomość z tytułem Invoice for Bricklink Order #{tu numer zamówienia}. Będą w niej zawarte wszystkie informacje potrzebne do realizacji płatności (o ile nie dokonałeś jej jeszcze przez PayPal poprzez zintegrowany mechanizm Bricklink®-a). Wiadomość może przyjść natychmiast, albo dopiero po kilku dniach – nie ma tu reguły i wszystko zależy od konkretnego sprzedawcy. Jeżeli sklep obsługuje automatyczne wyliczanie ceny, wiadomość otrzymasz niemal natychmiast.

Nie będę wystawiał na próbę Twojej cierpliwości i pominę opis jak zrealizować płatność… idziemy dalej!

Jak tam moje zamówienie?

Załóżmy, że właśnie opłaciłeś należność za zamówioną część. Aby przeglądnąć Twoje dotychczasowe zamówienia, nakieruj kursor myszy na przycisk My BL znajdujący się w menu na samej górze strony, a następnie po rozwinięciu listy dalszych opcji, wybierz Orders:

W tym momencie na Twojej liście zamówień widnieć będzie jedna pozycja. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na fakt, że zamówienia są archiwizowane po sześciu miesiącach. Oznacza to, że zamówienie po prostu zniknie z listy i nie będziesz mógł po tym czasie podglądnąć jego szczegółów. Aby w razie potrzeby móc przeglądnąć zamówienia złożone przed więcej niż sześcioma miesiącami, polecam Ci zapisywanie ich jako plik PDF (o szczegółach napiszę w artykule opisującym w szczegółach samo składanie zamówień).

Co jest dla Ciebie najbardziej istotne w tym momencie, to status zamówienia (kolumna Status). Zaraz po jego złożeniu powinien być ustawiony na Pending. Gdybyś skorzystał z opcji płatności przez zintegrowany mechanizm PayPal-a, po przetworzeniu transakacji status od razu ustawiony zostałby na Paid.

Oto lista podstawowych statusów, w jakich może znaleźć się zamówienie (kolory oznaczają która ze stron ma możliwość ustawienia danego statusu, kolorem czerwonym zaznaczone są statusy ustawiane automatycznie przez system, kolor niebieski oznacza statusy, które może ustawić sprzedający, natomiast zielony to statusy ustawiane przez kupującego:

  • Pending – zamówienie zostało złożone, czeka na akceptację przez sprzedawcę,
  • Updated –  zamówienie zostało zmodyfikowane po złożeniu, również czeka na akceptację,
  • Processing – zamówienie przyjęte do realizacji, lecz sprzedający nie jest jeszcze gotowy, aby wysłać podsumowanie,
  • Ready – zamówienie zostało zweryfikowane, wszystkie dodatkowe koszty nałożone, a kupujący otrzymuje potwierdzenie (Invoice),
  • Paid – zamówienie zostało opłacone przez sprzedającego. Status może zostać ustawiony przez system w przypadku płatności przez zintegrowany z Bricklink® mechanizm PayPal-a. W innym przypadku to sprzedawca ustawia status po otrzymaniu płatności,
  • Packed – sprzedający przygotował zamówienie do wysyłki,
  • Shipped – zamówienie zostało wysłane i jest w drodze do kupującego,
  • Received – przesyłka została odebrana przez kupującego i czeka na weryfikację,
  • Completed – zamówienie zostało zweryfikowane przez kupującego i zostaje oznaczone jako zakończone.

To jeszcze nie wszystkie statusy obsługiwane przez Bricklink®. Istnieje dodatkowo cały zestaw statusów służących do obsługi zamówień „problematycznych”, przykładowo, gdy sprzedający nie realizuje opłaconego zamówienia. Jak wiele innych, bardziej zaawansowanych zagadnień związanych z obsługą platformy, statusy te opisane będą w oddzielnym artykule.

Na liście zauważyłeś na pewno kolumnę Paid, w której przy Twoim zamówieniu znajduje się niezaznaczone pole wyboru na czerwonym tle:

Przy użyciu tego pola możesz zadeklarować, że płatność została zlecona. Sprzedający może wówczas zacząć pakować zamówienie nie czekając na przetworzenie płatności. Sam natomiast zmieni status na Paid w momencie zaksięgowania przelewu (lub pominie ten status i od razu ustawi któryś z następujących po nim). Jeżeli zapłaciłeś już za swoje zamówienie, możesz zaznaczyć to pole i zapisać zmiany używając niebieskiego przycisku Submit Changes w dolnej części listy. Po tej operacji pole powinno wyglądać tak:

Od teraz nie pozostaje Ci nic więcej tylko czekać na przesyłkę. Co jakiś czas warto jednak zerknąć na aktualny status zamówienia, aby upewnić się, że jest realizowane.

Ale… miał być czerwony!

Nadszedł dzień odbioru zamówienia! Gdy już je otrzymasz, możesz zmienić status na Received, dając tym samym znać sprzedającemu, że transport przebiegł pomyślnie. Teraz jeszcze po Twoje stronie pozostaje sprawdzenie, czy wszystko jest w porządku. W moim przypadku weryfikacja uwzględnia następujące kryteria:

  • Przede wszystkim sprawdzam czy każdy zamówiony element został dołączony w przesyłce.
  • Sprawdzam też czy część odpowiada zamówieniu jeżeli chodzi o parametry, na przykład czy nie został wysłany zły kolor części (dosyć często zdarza się to przy kolorach Light/Dark Gray oraz Light/Dark Bluish Gray). W przypadku niektórych klocków, zdarzają się również pomyłki co do wersji danego elementu. Tu jednak ważna uwaga: część sprzedawców z góry informuje, że nie stosuje rozróżnienia podobnych części i wysyłane są losowo. Przykład takiej części to zamieszczona na poniższym obrazku płytka 4085:
Źródło: https://rebrickable.com
  • Zwracam też uwagę na ogólny stan klocka. Jeżeli zamówiłeś części oferowane jako nowe, powinny być w stanie idealnym. W przypadku elementów używanych – bywa różnie. Niejednokrotnie otrzymywałem takie, które sam wystawiłbym na sprzedaż jako nówki. Zdarzało się też otrzymać w stanie takim, w którym wstyd byłoby mi komukolwiek je sprzedać. Oczywiście im więcej zamówień złożysz, tym większą zbudujesz bazę sprzedawców, od których towar spełnia Twoje kryteria jakości. Do tego czasu jednak musisz się liczyć z tym, że może być różnie.

Jeżeli wszystko w Twoim zamówieniu się zgadza, zachęcam Cię do zmiany statusu na Completed oraz do wystawienia komentarza sprzedającemu. Do tego celu służy kolumna Feedback Me/Them znajdująca się na liście zamówień:

Po pewnym czasie również sprzedający zamieści swój komentarz do transakcji. Na Bricklink® funkcjonuje system punktacji oparty właśnie o komentarze, dzięki niemu obie strony transakcji mogą budować swoją reputację, aby być w przyszłości bardziej wiarygodni dla potencjalnych kontrahentów.

Co jednak w przypadku, gdy otrzymany towar nie spełnia Twoich oczekiwaniami? Najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić w tej sytuacji, to dać ponieść się emocjom i wyładować swoją złość na sprzedawcy przy pomocy negatywnego komentarza. W całej mojej historii zamówień poprzez Bricklink® nie wystawiłem ani jednego negatywnego, ani nawet neutralnego komentarza. Nawet pomimo tego, że całkiem sporo zamówień było niekompletnych lub zawierało uszkodzone części. Pamiętaj, że po drugiej stronie też jest człowiek. Pomyłki się zdarzają, szczególnie gdy operujesz na tak różnorodnym i drobnym towarze, jakim są klocki LEGO®. Osobiście zawsze w takich sytuacjach zaczynam od kontaktu ze sprzedającym. Opisuję rzeczowo i bez niepotrzebnych emocji wszystkie mankamenty zamówienia, ewentualnie dołączam zdjęcia i pytam jak możemy problem rozwiązać. W przypadku zakupów u polskich sprzedawców, często po prostu dosyłają brakujące lub pomylone elementy. Czasami możesz w ramach rekompensaty otrzymać kupon rabatowy na kolejne zakupy w danym sklepie. Wszystko jest kwestią dogadania się, ale do tego potrzebne są chęci. Wśród moich zamówień są takie, które były wybrakowane, ale po rozwiązaniu problemu ze sprzedającym, pozwoliły mi zostać jego stałym klientem :).

Podsumowanie

Mam nadzieję, że tym artykułem objaśniłem Ci chociaż w minimalnym stopniu proces składania zamówienia poprzez Bricklnk®. Jeżeli tak – osiągnąłem swój cel. Być może jesteś rodzicem i Twój kontakt z platformą sprowadzi się tylko do zamówienia jakichś części, które Twoje dziecko zgubiło podczas zabawy. Jeżeli jednak klocki LEGO® to Twoja pasja, obstawiam, że sam zaczniesz eksplorować jej funkcje na własną rękę, do czego gorąco Cię zachęcam. Może pomóc Ci w tym oficjalna dokumentacja, szczególnie jeżeli biegle operujesz językiem angielskim. Niestety większość jej zawartości nie jest przetłumaczona na język polski, tak samo jak interfejs użytkownika. Rozbudowana społeczność cały czas pracuje jednak nad tłumaczeniami poszczególnych działów, więc sytuacja za jakiś czas może się poprawić.

Ważnym kamieniem milowym w rozwoju Bricklink®-a było jego wykupienie przez Grupę LEGO® w listopadzie 2019 roku. Powstało wówczas wiele teorii i domysłów na temat kierunku, w którym podąży w przyszłości Bricklink®. W ciągu roku nie nastąpiły żadne większe zmiany, przynajmniej jeśli chodzi o kupujących. Grupa LEGO® utrzymuje stanowisko, że Bricklink® dalej będzie funkcjonował tak, jak dotychczas. Osobiście uważam, że nie chodzi im o zarabianie na prowizjach z transakcji, a przede wszystkim o potężną bazę danych, która może dać im odpowiedzi na wiele pytań dotyczących wszelkich trendów zakupowych jeżeli chodzi o rynek wtórny. W niedalekiej przyszłości prawdopodobnie zmieni się interfejs użytkownika, nad którym trwają już prace. Można już go używać, jednakże dopóki jest w wersji beta we wszystkich artykułach będę posługiwał się zrzutami ekranu ze starej wersji. Zaktualizuję je w momencie, gdy nowy interfejs będzie podpięty pod główny adres strony: https://bricklink.com.

Początkowo zakładałem, ze ten artykuł będzie znacznie mniej obszerny. Chcąc jednak opisać nawet tak prosty scenariusz w sposób przejrzysty i kompleksowy, nie mogłem pewnych kwestii pominąć. Moim celem na najbliższe tygodnie jest stworzenie pełnego kompendium wiedzy na temat Bricklink®, które pokryje wszystkie funkcje serwisu. Jeżeli nie jesteś odbiorcą docelowym tego artykułu (wiesz jak dokonywać zakupów w serwisie), a mimo to poświęciłeś czas na jego przeczytanie – bardzo Ci dziękuję i będę niezmiernie wdzięczny za każdy konstruktywny komentarz. Jeżeli gdzieś się pomyliłem lub nie wspomniałem o czymś ważnym – daj mi znać, a ja na pewno zaktualizuję odpowiedni fragment.

Na koniec mam do Ciebie ogromną prośbę. Niezależnie od tego czy jesteś nowicjuszem, czy Bricklink®-owym weteranem, daj mi proszę znać w komentarzu czego chciałbyś się dowiedzieć o Bricklink®.

Życzę Ci owocnych zakupów. 🙂


 Bricklink® jest zarejestrowanym znakiem handlowym BrickLink.com. Użyty został jedynie w celach informacyjnych.

17 komentarzy

  1. Ileż tu informacji. Jeszcze nie zamawiałam brakujących klocków, ponieważ na razie mam wszystkie, jakie potrzebuję.
    Pozdrawiam.

    26 grudnia 2020
    Reply
    • Hej, dziękuję za komentarz 🙂 To i tak jest tylko wierzchołek góry lodowej jeśli chodzi o Bricklink. Właśnie zacząłem pracę nad artykułem-recenzją jednego z tegorocznych zestawów serii Ideas, ale zaraz po nim będę pracował nad kolejnym artykułem-poradnikiem dotyczącym zakupów na Bricklink. 🙂 Pozdrowienia!

      26 grudnia 2020
      Reply
      • Emil said:

        mam pytanko, co oznacza pod ceną min buy: np. 23.23 PLN
        bo chciałbym kupić a nie rozumiem o co z tym chodzi

        11 sierpnia 2022
        Reply
        • Hej Emil, to znaczy, że sprzedający wymaga od Ciebie, abyś kupił u niego towar za minimum taką kwotę. W przeciwnym razie po prostu nie będziesz miał możliwości złożenia zamówienia. Są od tego pewne wyjątki, ale generalnie tak to właśnie działa.

          11 sierpnia 2022
          Reply
  2. Bartek said:

    Cześć, świetny artykuł, wiem już prawie wszystko, ale nie rozumiem tylko jak się dowiedzieć o koszcie wysyłki, ponieważ troszkę nie zrozumiałem. Mógłbyś mi wyjaśnić trochę jaśniej?

    7 czerwca 2021
    Reply
    • Hej Bartek, dzięki za komentarz. Jeżeli chodzi o koszt wysyłki, to najczęściej taka informacja jest podana w zakładce Terms dla danego sprzedającego (a po wejściu na nią trzeba szukać sekcji Shipping Policy). Ostateczny koszt jest jednak zwykle “dopisywany” do zamówienia przez sprzedającego już po złożeniu zamówienia. Napisałem “zwykle”, bo niektóre sklepy na Bricklink stosują tzw. Instant Invoicing – jest to mechanizm, dzięki któremu system automatycznie wylicza koszt wysyłki. Takie sklepy są oznaczone ikonką błyskawicy, dobrze to widać tutaj: https://www.bricklink.com/browseStores.asp?countryID=PL&groupState=Y . Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, to napisz – wyjaśnię 🙂 Pozdrowienia!

      7 czerwca 2021
      Reply
  3. Paula said:

    Hej, bardzo dziękuję za wyczerpujący artykuł. Będę pierwszy raz zamawiać z bricklink dla synka wymarzony stary zestaw. Dowiedziałam się o tej stronie z grupy Lego i jestem zielona w tym temacie, więc serio jestem wdzięczna za umieszczone wskazówki 🙂

    20 października 2021
    Reply
    • Hej Paula, cieszę się, że mogłem pomóc. 🙂 Jaki to wymarzony zestaw? 🙂

      23 października 2021
      Reply
  4. Paweł said:

    Spoko artykuł dla kupujących ale mnie akurat interesuje bardziej sprzedaż niż kupno.Aby otworzyć swój „market Sell” trzeba mieć przynajmniej jedną pozytywną opinię od twojego sprzedającego.Nie każdy to wie.I przydałby się jakiś poradnik początkującego sprzedawcy.Zwłaszcza koszty wysyłek,dokąd i gdzie się opłaca?a gdzie nie?ceny itp.Zamówiłem raz kilka minifigurek za 30 euro od jakiegoś Włoch a cenę ostateczną po kilku dniach mi dopiero podsumował i napisał,że po przeliczeniu i dodaniu wszystkiego wychodzi mu 70 euro…sick!Przynajmniej dał mi pierwszego commenta bez zakupu dzięki któremu mogłem otworzyć wreszcie swój sklep.

    21 lipca 2022
    Reply
    • Hej Paweł, dzięki za komentarz. Przyznam, że sam chętnie przeczytałbym rzetelny artykuł o tym jak sprzedawać na Bricklink, bo kompletnie się na tym nie znam. Takie „techniczne” kwestie dotyczące prowadzenia sklepu jak jego skonfigurowanie czy obsługa transakcji to pewnie nie jest czarna magia. Natomiast wszelkiego rodzaju optymalizacja kosztów, gdzie i jak opłaca się wysyłać – to jest temat rzeka i wymaga dużo doświadczenia, aby go sensownie ująć w artykule. Ale nie wykluczam, że artykuł w stylu „Jak sprzedawać na Bricklink – pierwsze kroki” kiedyś spróbuję podjąć 🙂 . Pozdrowienia i powodzenia w prowadzeniu sklepu!

      22 lipca 2022
      Reply
  5. Tomek said:

    A na jakiej zasadzie działa zamawianie klocków z poza Europy np Kanady, czy wchodzą wtedy jakieś dodatkowy opłaty za wysyłkę ?

    15 sierpnia 2022
    Reply
    • Hej Tomek, sama przesyłka generalnie kosztuje więcej (tu zależy czy to transport lotniczy czy morski, im więcej przesyłka waży tym bardziej opłaca się wysyłać drogą morską). Jednak to nie koszt wysyłki jest problemem, a raczej to co dzieje się z przesyłką po dotarciu do Polski (czy w ogóle do Unii Europejskiej). W skrócie jest duża szansa granicząca z pewnością, że trzeba będzie zapłacić cło (w przypadku klocków LEGO stawka wynosi 4.7% o ile nic się nie zmieniło w ostatnim czasie). Do tego dochodzi bardziej bolesny VAT (23%). W niektórych przypadkach trzeba liczyć się też z opłatą na rzecz agencji celnej oraz opłatą celno-skarbową. Także często może się okazać, że zakup spoza UE całkowicie przestaje być opłacalny.

      29 sierpnia 2022
      Reply
  6. Robert said:

    Jak to na każdym sklepie pojawiają się problemy.Ja mam taki że kupiłem klocki za 300 EU płaciłem IBAN sprzedający dostał przelew.Zakup zrobiłem 7 i w tym dniu zrobiłem przelew następnego dnia dostał kase na konto od tamtej pory zaczeły się problemy. Paid jest na zielono , natomiast status na Ready.Minęło 7 dni i sprzedawca nie kwapi się z wysyłką cały czas pisze że wyslę jutro a nie robi tego .do 16 lipca ma czas na wysyłke.Jak rozgryść to jeżeli nie wyśle klocków jak anulować ten zakup ?
    dopiero co zacząłem kupno i po 2 zakupach trafiłem na takiego sprzdającego.Strach sie bać

    15 sierpnia 2023
    Reply
    • Hej Robert! Jakimś trafem nie dostałem powiadomienia o Twoim komentarzu :/. Minęło już kilka tygodni od tego jak opisałeś swój przypadek. Czy sprawa zakończyła się pomyślnie?

      5 września 2023
      Reply
  7. Robert said:

    Pomyłka do 16 sierpnia

    15 sierpnia 2023
    Reply
  8. Anna said:

    Cześć! Staram się pomóc i rozjaśnić Tacie obsługę tej platformy (kupowanie). Tata ma kilkanaście zestawów do których brakuje kilku – kiulkunastu kloców. Zrobił inwentacryzacje jakich klaców brakuje, jakie mają numer, jakie numery mają zestawy itd. Udało mi się rozkminić jak robić „Wanted list” (Part out->szukamy zestawy->szukamy brakującego klocka-> dodajemy do wanted list). Każdy zestawy ma swoją osobną wanted list, żeby się nie pomieszało. Utknęłam na takim zagadnieniu – klocki brakujące w różnych zestawach czasami się powtarzają w tym samym lub innych kolorach. Widze, że mam opcję spojrzenia kto sprzedaje aktualnie najtaniej dany klocek. Jak znaleźć sprzedających mających nawiększą ilośc brakjących mi kloców mając je pogrupowane na różnych wanted list. Zaznaczam wszystkie klocki na wanted lists i wyświetlą mi się automatycznie (po sortowaniu wg ceny/dostepności) sprzedawcy z najkorztstniejszą ofertą? Będę wdzięczna za pomoc lub wskazanie odpowiedniego artykułu.

    2 stycznia 2024
    Reply
    • Hej Anna! Ja mam podobny sposób tworzenia Wanted List, czyli per zestaw. Jeśli chcesz zoptymalizować zakupy i znaleźć tych sprzedawców którzy mają najwięcej potrzebnych Wam części, to zrobiłbym tak:
      1. Skorzystałbym z tego widoku https://www.bricklink.com/v2/wanted/buy.page
      2. W panelu po lewej stronie możesz wybrać te Wanted Listy, które chcesz uwzględnić:

      3. Sortujesz i filtrujesz wg preferencji, ale najpewniej będziesz chciała posortować po Unique Lots:

      Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości co do tego, to pisz śmiało 🙂 Pozdrowienia!

      4 stycznia 2024
      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *