10271 Fiat 500 – recenzja

Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Sezon wakacyjny rozkręcił się na dobre, podobnie jak temperatura za oknem. Podróżowanie po świecie w prawdzie wciąż jest utrudnione, ale upał pozwala poczuć się jak we Włoszech 🙂 . Aby pozwolić Ci jeszcze mocniej wczuć się w klimat słonecznej Italii, postanowiłem wziąć na warsztat ikonę włoskiej motoryzacji. Zapraszam Cię więc w podróż kultowym samochodem. Nie musisz zapinać pasów, warto jednak mieć pod ręką kieliszek dobrego wina. Oto recenzja zestawu 10271 Fiat 500. Ruszamy!

Drogi Czytelniku! Na samym dole tekstu zamieściłem link afiliacyjny do ofert na allegro.pl, gdzie możesz kupić ten zestaw w atrakcyjnej cenie. Jeżeli spodoba Ci się recenzja i zdecydujesz się na zakup, zachęcam dokonać tego używając mojego linka. Ciebie to nic nie kosztuje, a ja otrzymam drobną prowizję. Twój zakup pomoże mi w utrzymaniu i rozwoju bloga :). Dzięki!

La Dolce Vita

Historia marki sięga aż 1899 roku, kiedy to z fabryki założonego w Turynie przedsiębiorstwa Fabbrica Italiana Automobili Torino wyjechał pierwszy egzemplarz samochodu Fiat 3 ½ HP. Przez dekady firma produkowała szerokie spektrum maszyn, jednak to automobile stanowiły trzon jej działalności. Niemal 60 lat później, bo w roku 1957, z taśmy montażowej zjechał rewolucyjny wówczas Fiat 500 Nuova. Cechował się przede wszystkim małym rozmiarem, a także umieszczonym z tyłu dwucylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 13,5 KM.

Fiat 500
Źródło: https://www.domusweb.it/

Fiat 500 pojawił się w idealnym momencie. Był odpowiedzią na potrzeby wychowanego podczas i zaraz po wojnie pokolenia młodych Włochów. Łączył w sobie niebanalny design i wszechstronność, zachowując przy tym niską cenę. Szybko stał się popularny, a Włosi zaczęli utożsamiać go ze stylem życia według konceptu La Dolce Vita (słodkie życie). Dziś mówi się, że Fiat 500 zmotoryzował Italię tak, jak w Polsce zrobił to model 126p.

Nagłówek La Dolce Vita w instrukcji do zestawu

LEGO® 10271 Fiat 500 – metryka

Tradycyjnie na tym etapie artykułu, oto garść podstawowych danych o zestawie:

  • Numer zestawu: 10271
  • Liczba części: 960 + 44 zapasowe
  • Data wydania: 01.03.2020 r.
  • Cena katalogowa: 389,99 zł
  • Rekomendacja wiekowa: 16+
  • Projektant: Pierre Normandin
  • Liczba woreczków: 3 komplety (numerowane od 1 do 3) po 3 woreczki.
  • Arkusz z naklejkami

Według chronologii Fiat jest drugim pojazdem, a pierwszym samochodem wydanym po opisanym przeze mnie jakiś czas temu Fordzie Mustangu. Jego wymiary po złożeniu wynoszą 11 cm wysokości, 11 cm szerokości, 24 cm długości, co odpowiada skali ok. 1:12.

złożony model 10271 Fiat 500 bez naklejek

Ostatnie takie pudełko

Opakowanie zestawu 10271 Fiat 500 jest w pewnym sensie wyjątkowe. Nie czynią go takim wymiary (28 cm x 48 cm x 7,3 cm), lecz fakt, że wszystkie kolejne zestawy wydano już w nowej szacie graficznej. Seria Creator Expert niejako przestała istnieć, przeistaczając się w serię 18+. Pociągnęło to za sobą przejście na nowe wzornictwo opakowań, którego zadaniem jest przykucie uwagi dorosłych klientów (więcej na ten temat napisałem w artykule o tym kto bardziej lubi LEGO® – dorośli czy dzieci, oraz dlaczego ci pierwsi 😉 ).

pudełko od zestawu 10271 Fiat 500
pudełko i instrukcja

Instrukcja

Książeczka dołączona do zestawu nie jest jedynie zbiorem kroków prowadzących do zbudowania modelu. Zbliżona kształtem do kwadratu (wymiary 175 mm x 195 mm x 4mm) broszura została zaprojektowana z najwyższą starannością. Pierwsze 10 stron to prawdziwy hołd złożony dla tego dzieła techniki, z których aż tętni duch tamtego okresu. Można je potraktować jak mini-album z mnóstwem ciekawych zdjęć, przeglądem edycji Fiata 500 oraz historią logotypu włoskiego producenta. Wstęp zawiera także krótką wypowiedź projektanta modelu, w której przybliża nam jakie wyzwania przyniosła praca nad zestawem, a także wyjaśnia powody decyzji dotyczącej jasnożółtej kolorystyki. Wszystkie teksty zawarte w instrukcji przygotowane zostały w dwóch wersjach językowych: po angielsku i włosku.

otwarta instrukcja do zestawu 10271 Fiat 500

Następne 143 strony książeczki zawierają 217 kroków prowadzących do skonstruowania ikonicznego automobilu w wersji klockowej. Zbudowanie go zajęło mi ok. 2,5 godziny. W międzyczasie sporządzałem notatki, więc zapewne można przez cały proces przejść szybciej. Tylko po co? Nominalna prędkość maksymalna pierwszego Fiata 500 z 1957 roku wynosiła 85 km/h i dawał przy tym niesamowitą radość z jazdy. Pozwól więc plastikowemu odpowiednikowi dać to samo Tobie, nie śpiesz się i celebruj każdy krok 🙂 .

Naklejki

Jak już niejednokrotnie podkreślałem jestem zdeklarowanym zwolennikiem podejścia „im mniej naklejek, tym lepiej”. W zestawie 10271 jest ich równe 17 sztuk:

  • 3 komplety po 2 szt. tablic rejestracyjnych:
    • włoska TOFO 1965 (skrót od Torino-Fiorenza, zestaw przedstawia model z 1965)
    • niemiecka PN 10 271 (PN to inicjały projektanta: Pierre Normandin, 10 271 odnosi się do numeru zestawu)
    • duńska DK 10 271 (DK to międzynarodowy kod samochodowy Danii)
  • 3 x element walizki z nadrukowanymi pamiątkami z różnych krajów
  • 1 x malowidło przedstawiające Fiata 500 na tle rzymskiego koloseum
  • 3 x otwory wentylacyjne (2 kwadratowe, 1 podłużny)
  • 1 x stacyjka z kluczykiem
  • 1 x emblemat na klapę silnika z napisem Nuova500
  • 2 x pionowy słupek naklejany na bok przedniej szyby
naklejki z zestawu 10271 Fiat 500
naklejki i instrukcja do zestawu

Naklejek nie jest mało, trzeba to uczciwie powiedzieć biorąc pod uwagę rozmiar modelu. Niektóre można pominąć (brązowe okleiny walizki), a największa z nich aplikowana jest na płótno niebędące częścią właściwego pojazdu. Pomijając różne wersje tablic rejestracyjnych, pozostają naklejki podkreślające detale samochodu. Nie są kluczowe, ale moim zdaniem bez stacyjki deska rozdzielcza jest nieco pustawa. Brak słupków przy przedniej szybie nie rzuca się aż tak w oczy, natomiast naklejki z tylnej klapy można pominąć bez dużego uszczerbku na estetyce.

Dlaczego nie nadruki?

Do niedawna nie zdawałem sobie sprawy co jest powodem, dla którego niektóre części w ramach danego zestawu posiadają nadruk, a inne ozdabiane są naklejkami. Refleksję przyniosła mi niedawna sesja AMA (ang. Ask Me Anything) przeprowadzona na portalu Reddit z jednym z projektantów pracujących dla Grupy LEGO®. W skrócie: poza ekonomią w grę wchodzi niemniej ważna kwestia zarządzania przestrzenią. Fabryki TLG® posiadają ograniczone możliwości magazynowe. Każdy kształt i kolor klocka przechowywane są w oddzielnych kontenerach. To samo dotyczy każdego wzoru nadruku. Łatwo jest więc policzyć, że skoro w zestawie 10271 występuje 15 różnych naklejek, wówczas magazynowanie drukowanych odpowiedników wymagałoby poświęcenia 15 dodatkowych kontenerów. Arkusze ze wszystkimi naklejkami zajmują z kolei 1 kontener. Przy skali działania Grupy LEGO® to są na prawdę kolosalne różnice.

Części

Zestaw 10271 Fiat 500 nie wprowadził do portfolio LEGO® żadnego nowego kształtu klocka. W ostateczności można jako nowości potraktować klocki 65734 (zaokrąglony skos o wymiarach 4 x 1 x 2 2/3) oraz 65735 (szyba o wymiarach 1 x 10 x 4). Wykorzystano je jednak w wydanym zaledwie miesiąc wcześniej zestawie 10272 Old Trafford – Manchester United. Jedyną nowością w modelu Fiata jest element służący jako dach, wykonany z czarnej tkaniny.

czarna tkanina służąca za dach w zestawie 10271 Fiat 500

Zestaw nie obfituje również w części drukowane, występują w nim jedynie okrągłe kafelki 1 x 1 z logotypem Fiata i licznikiem oraz pędzel z włosiem ubabranym zieloną farbą 🙂 .

Rzecz warta odnotowania dotyczy jednak dominującego koloru. Wybór padł na jasnożółty (Bright Light Yellow), co moim zdaniem jako pomysł jest strzałem w dziesiątkę. Kolor ten nie posiadał wcześniej zbyt szerokiego spektrum kształtów klocków. Model Fiata zmienił ten stan rzeczy ku uciesze MOCarzy 🙂 .

Niemniej ważnym atutem wybranego koloru jest również fakt, że doskonale komponuje się on z duchem i linią tego retro-wehikułu. Estetyka całości zdaje się niemal krzyczeć La Dolce Vita 🙂 .

Ten przyjemnie żółty kolor ma w sobie jeszcze jedną zaletę: części są łatwo zauważalne i szybko się je wyszukuje gdy nie są posegregowane, w przeciwieństwie do tych o ciemnych odcieniach. Niby prozaiczna rzecz, ale sprawia że buduje się przyjemniej 🙂 .

Pomysł z jasnożółtym kolorem był wyśmienity. Niestety jego wdrożenie nie wyszło już tak dobrze, a to za sprawą problemów z odcieniem poszczególnych klocków.

różne odcienie klocków w 10271 Fiat 500

Problem jest oczywiście związany z procesem technologicznym i wynika z rozkładu produkcji pomiędzy różnymi fabrykami. Powiedziałbym nawet, że zdążyliśmy się do tego już trochę przyzwyczaić. Cały szkopuł w tym, że zastosowany jasnożółty kolor – pomimo swojego uroku – chyba najmocniej uwydatnia wspomniany problem.

Składamy zestaw 10271 Fiat 500

Jak już wspomniałem w metryce, klocki składające się na zestaw podzielono na 3 komplety woreczków. Każdy z nich zawiera 3 opakowania: duże, średnie i małe. Te największe zawierają wewnątrz dodatkowe, małe woreczki z drobnymi częściami.

Etap 1 – płyta podłogowa, silnik, tylni zderzak, nadkola

Budowę pojazdu zaczynamy od płyty podłogowej wraz z ośkami. Pomimo dominacji koloru jasnożółtego w całym modelu, na tym etapie operujemy głównie na klockach w odcieniach szarości (z czarnym włącznie). Układ skrętny w zestawie 10271 Fiat 500 nie istnieje, tak więc próżno szukać jakiś mechanizmów przeniesienia ruchu kierownicy na koła – pojazd ten jest przeznaczony do poruszania się tylko do tyłu i do przodu 🙂 . Może dla niektórych będzie to poważna wada, dla mnie jednak takiej nie stanowi. Funkcję tę poświęcono na rzecz oddania charakterystycznego kształtu i cech Fiata 500, co przemawia do mnie znacznie bardziej niż skrętne koła.

Woreczki oznaczone numerem 1 przeznaczone są do zbudowania takich detali samochodu jak progi, tylny zderzak wraz z lampami, zgrabnie wymodelowane tylne nadkola oraz podszybie. Z elementów wnętrza skonstruujemy podstawę do zamocowania przednich foteli, dźwignię biegów, hamulec ręczny oraz pedały sprzęgła, hamulca i gazu.

Słowa uznania należy skierować wobec projektu silnika Fiata 500. Jest niewielki, jak przystało na motor dwucylindrowy o pojemności zaledwie 500 cm sześciennych. To co mnie urzekło, to kunszt z jakim projektant skomponował tę garstkę klocków w bardzo sensowną całość. Z łatwością można wyróżnić poszczególne części prawdziwego silnika 🙂 .

Źródło: wikipedia.pl

Etap 2 – kanapa, fotele, deska rozdzielcza, drzwi

Po otwarciu kompletu woreczków z numerem 2 otrzymujemy do dyspozycji klocki służące do zbudowania kolejnych elementów karoserii, począwszy od górnej części tylnych nadkoli. Ich konstrukcja nie korzysta z finezyjnych technik, co najwyżej znajdziemy tu proste SNOTy (ang. Stud Not On Top). Kolejnym budowanym elementem jest stylowa, wiśniowo-biała tylna kanapa. Jej kształt został idealnie wyprofilowany dzięki zastosowaniu miłych dla oka zaokrągleń.

Co najmniej tak samo wygodnie wyglądają utrzymane w identycznej stylistyce przednie fotele. Montuje się je na zaokrąglonych uchwytach, dzięki czemu można je składać do przodu. Ich budowa nie przysporzy większych kłopotów, warto jednak zwrócić uwagę na sam moment przyczepienia do podłogi. Wymagana jest dosyć duża precyzja, nie powinny bowiem być ani za blisko, ani za daleko od siebie. W przeciwnym razie wystąpi problem z ich składaniem, a przy zbyt dalekim rozmieszczeniu – z domknięciem drzwi.

Kolejne kroki instrukcji podsuwają nieco bardziej ambitne wyzwania. Na pierwsze z nich natkniesz się przy budowie elementu stanowiącego jednocześnie deskę rozdzielczą jak i zbiornik paliwa umiejscowiony w bagażniku (czyli z przodu 🙂 ). Wciąż nie znajdziesz tu super zaawansowanych technik budowlanych (tylko SNOT), ale za to odrobinę asymetrii i nieintuicyjnych detali, które mogą zmylić. Na desce rozdzielczej przewidziana jest pierwsza naklejka przedstawiająca stacyjkę z kluczykiem i radioodbiornik.

Parę kroków dalej do deski rozdzielczej doczepiana jest bardzo prosta kierownica z zegarem, logotypem Fiata oraz dźwignią kierunkowskazu. Jak już napisałem wcześniej, samochód nie ma żadnego układu skrętnego, dlatego też kierownica nie łączy się z ośką, jest tylko przyczepiona do studa.

Budowa drzwi jest chyba najbardziej skomplikowanym i czasochłonnym procesem z jakim przyjdzie Ci się zmierzyć przy składaniu recenzowanego zestawu 10271 Fiat 500. Nie zrozum mnie pochopnie, wciąż nie mówimy tutaj o jakiś karkołomnych technikach. Obiektywnie trzeba jednak przyznać, że wszystkie pozostałe elementy Fiata są jeszcze mniej wymagające 🙂 . Konstrukcja drzwi składa się z dwóch większych komponentów połączonych zawiasami krokowymi. Projektant zadbał o takie detale jak klamki (wewnętrzna zrobiona ze słuchawki telefonicznej, zewnętrzna z łyżwy), oraz wajchę do uchylania szyby, czyli tzw. korbotronik 🙂 . Całość dopełniają elementy imitujące tapicerkę w kolorze wiśniowym (dark red).

Zawartość woreczków z numerem 2 kończy się wraz ze zbudowaniem tylnego okna z otworami wentylacyjnymi w formie naklejki.

Etap 3 – przód karoserii, dach, klapa silnika oraz dodatki

Składanie klocków zawartych w ostatnim komplecie woreczków rozpoczynamy od lamp, które są bardzo proste ale zamocowane w sprytny sposób.

Kolejnym budowanym elementem jest przednia część karoserii wraz ze zderzakiem, zastosowano tu ciekawą techniką w celu wycentrowania studa:

Pod płytkami 1 x 4 i 1 x 3 znajdują się dokładnie takie same dwie płytki jak te widoczne ponad nimi.

Dalsze kroki instrukcji przeprowadzają nas przez proces budowy przednich nadkoli. Cały trik z nimi związany polega na dopasowaniu odpowiednich kątów. Celem było oddanie charakterystycznych linii karoserii Fiata 500, trzymając się jednocześnie całego systemu. Z zadaniem tym projektant poradził sobie po mistrzowsku, spójrz sam jak genialnie oddał krzywizny, a dzięki nim odpowiedni retro-charakter samochodu:

Konstrukcja klapy bagażnika Fiata 500 jest do bólu prosta, absolutnie niczym nie zaskakuje. Nie sądzę, aby dało się tu jeszcze cokolwiek poprawić. Następne polecenia instrukcji prowadzą do zbudowania tylnych okien pasażerów, przedniej szyby (gdzie rolę słupków odgrywają naklejki) oraz płóciennego dachu odsuwanego do tyłu. Materiał przyczepiony jest do ramki z dwoma wypustkami przytrzymującymi element. Z drugiej strony przyciśnięty jest podłużnym prętem, wetkniętym w odpowiednie uchwyty.

W zestawie znajdziesz 5 kół, miejsce jednego z nich znajduje się w przednim bagażniku.

Coraz większymi krokami zbliżamy się do finiszu składania zestawu 10271 Fiat 500. Na końcowym odcinku powstaje jeszcze klapa silnika z otworami wentylacyjnymi (naklejki) oraz uchwytem na bagaż. Ostatnie szlify: dodatki w postaci tablic rejestracyjnych, rury wydechowej, walizki. No i przede wszystkim montaż kół z przepięknymi kołpakami 🙂 . Voilà!

Kilka ostatnich kroków instrukcji pokazuje jak zbudować sztalugi z arcydziełem (naklejka) i paletę z farbami. Jest to jednak rzecz całkowicie opcjonalna.

Finito!

Tradycje motoryzacyjne są w Italii zakorzenione co najmniej tak mocno jak piłka nożna, makaron i wino. Włoscy inżynierowie dali światu wiele wspaniałych samochodów, a na brzmienie słów Ferrari, Lamborghini czy Pagani niejednemu fanowi motosportu zaczyna bić szybciej serce. Fiat 500 zawojował swoje czasy i stał się legendą. Dziś ciężko jest upolować jakiś sensowny egzemplarz, przynajmniej w Polsce. Każdy jednak może sobie pozwolić na jego klockowy odpowiednik 🙂 .

Recenzowany zestaw LEGO® 10271 Fiat 500 nie jest modelem wymagającym. Praktycznie nie ma w nim nic, z czym nie poradziłby sobie przeciętnie uzdolniony motorycznie dwunastolatek. Pomimo tego pojazd składa się nad wyraz przyjemnie. Tym przyjemniej im bardziej wczujesz się w jego klimat. Przygotuj więc na wieczór butelkę czerwonego wina, może nawet spaghetti aglio e olio 🙂 . Czasami w prostocie tkwi najwięcej uroku, czego doskonałym przykładem był klasyczny Fiat 500.

Jeżeli miałbym go komuś polecić, to na pewno każdemu fanowi samochodów z serii Creator Expert (znanej od jakiegoś czasu pod nieoficjalną nazwą 18+). Bardzo dobrze nada się też dla młodszych konstruktorów jako łagodne wejście do bardziej skomplikowanych konstrukcji (jak chociażby 10265 Ford Mustang, którego miałem przyjemność zrecenzować). Sprawdzi się też bardzo dobrze jako dawca jasnożółtych części.

A co Ty sądzisz o klockowym Fiacie 500? Czy masz go już w swoim LEGO®-garażu 😉 ? Jakie są Twoje wrażenia z budowy i jak podoba Ci się jego retro design? Podziel się swoją opinią w komentarzu 🙂 .

Gdzie kupić 10271 Fiat 500?

Przytłaczającą większość zestawów LEGO® kupuję przez Allegro.pl. Tak jak pisałem na początku artykułu, jeżeli dokonasz zakupu zestawu 10271 Fiat 500 przez poniższy link, wówczas ja otrzymam symboliczną prowizję, a dla Ciebie koszt będzie taki sam jak gdybyś sam wyszukał ofertę. Blog powstaje z pasji, jednak jego utrzymanie nie jest darmowe. Kupując klocki przez mój link afiliacyjny wspierasz jego rozwój 🙂 .

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.